Home Movie News Oliver Stone vs. ‘New York Times’ + Hollywood Stars’ Save the Dolphins PSA

Oliver Stone vs. ‘New York Times’ + Hollywood Stars’ Save the Dolphins PSA


Oliver Stone and Venezuelan president Hugo Chavez: South of the Border

Oliver Stone Rebuffs ‘New York Times’ ‘South of the Border’ Criticisms

The letter below was posted at the Center for Economic Policy and Research’s website under the heading “Oliver Stone Responds to Attack from the New York Times’ Larry Rohter.”

Rohter’s original piece on Stone’s just released (via Cinema Libre) South of the Border, “Oliver Stone’s Latin America,” can be found here.

South of the Border‘s chief focus is Venezuela’s Hugo Chavez, but it also features interviews with several South American presidents, among them Argentina’s Cristina Kirchner, Paraguay’s Fernando Lugo, and Brazil’s Luiz Inacio da Silva, in addition to Cuban leader Raul Castro.

Mark Weisbrot and Tariq Ali are South of the Border‘s screenwriters.

More on the Rohter vs. Stone issue here.

Oliver Stone, Mark Weisbrot, Tariq Ali
Letter to the New York Times, June 27, 2010

Larry Rohter attacks our film, “South of the Border,” for “mistakes, misstatements and missing details.” But a close examination of the details reveals that the mistakes, misstatements, and missing details are his own, and that the film is factually accurate. We will document this for each one of his attacks. We then show that there is evidence of animus and conflict of interest, in his attempt to discredit the film. Finally, we ask that you consider the many factual errors in Rohter’s attacks, outlined below, and the pervasive evidence of animus and conflict of interest in his attempt to discredit the film; and we ask that The New York Times publish a full correction for these numerous mistakes.

    1. Accusing the film of “misinformation,” Rohter writes that “A flight from Caracas to La Paz, Bolivia, flies mostly over the Amazon, not the Andes. . .” But the narration does not say that the flight is “mostly” over the Andes, just that it flies over the Andes, which is true. (Source: Google Earth).
    1. Also in the category of “misinformation,” Rohter writes “the United States does not ‘import more oil from Venezuela than any other OPEC nation,’ a distinction that has belonged to Saudi Arabia during the period 2004-10.”The quote cited by Rohter here was spoken in the film by an oil industry analyst, Phil Flynn, who appears for about 30 seconds in a clip from U.S. broadcast TV. It turns out that Rohter is mistaken, and Flynn is correct. Flynn is speaking in April 2002 (which is clear in the film), so it is wrong for Rohter to cite data from 2004-2010. If we look at data from 1997-2001, which is the relevant data for Flynn’s comment, Flynn is correct. Venezuela leads all OPEC countries, including Saudi Arabia, for oil imports in the U.S. over this period. (Source: US Energy Information Agency for Venezuela and Saudi Arabia)
    1. Rohter tries to discredit the film’s very brief description of the 1998 Venezuelan presidential race:”As “South of the Border” portrays it, Mr. Chávez’s main opponent in his initial run for president in 1998 was “a 6-foot-1-inch blond former Miss Universe” named Irene Sáez, and thus “the contest becomes known as the Beauty and the Beast” election.But Mr. Chávez’s main opponent then was not Ms. Sáez, who finished third, with less than 3 percent of the vote. It was Henrique Salas Romer, a bland former state governor who won 40 percent of the vote.”Rohter’s criticism is misleading. The description of the presidential race in the film, cited by Rohter, is from Bart Jones, who was covering Venezuela for the Associated Press from Caracas at the time. The description is accurate, despite the final results. For most of the race, which began in 1997, Irene Sáez was indeed Chavez’s main opponent, and the contest was reported as “Beauty and the Beast.” In the six months before the election, she began to fade and Salas Romer picked up support; his 40 percent showing was largely the result of a late decision of both COPEI and AD (the two biggest political parties in Venezuela at the time, who had ruled the country for four decades) to throw their support behind him. (See, for example, this 2008 article from BBC, which describes the race as in the film, and does not even mention Salas Romer.)Rohter’s description makes it seem like Saéz was a minor candidate, which is absurd.
    1. Rohter tries to frame the film’s treatment of the 2002 coup in Venezuela as a “conspiracy theory.” He writes:” Like Mr. Stone’s take on the Kennedy assassination, this section of “South of the Border” hinges on the identity of a sniper or snipers who may or may not have been part of a larger conspiracy.”This description of the film is completely false. The film makes no statement on the identity of the snipers nor does it present any theory of a “larger conspiracy” with any snipers. Rather, the film makes two points about the coup: (1) That the Venezuelan media (and this was repeated by U.S. and other international media) manipulated film footage to make it look as if a group of Chavez supporters with guns had shot the 19 people killed on the day of the coup. This manipulation of the film footage is demonstrated very clearly in the film, and therefore does not “ [rely] heavily on the account of Gregory Wilpert” as Rohter also falsely alleges. The footage speaks for itself. (2) The United States government was involved in the coup (see this link and below).Ironically, it is Rohter that relies on conspiracy theories, citing one dubious account in particular that he argues we should have included in the film.
    1. Rohter accuses us of “bend[ing] facts and omit[ting] information” on Argentina, for allowing “Mr. Kirchner and his successor — and wife — Cristina Fernández de Kirchner to claim that “we began a different policy than before.””In reality, Mr. Kirchner’s presidential predecessor, Eduardo Duhalde, and Mr. Duhalde’s finance minister, Roberto Lavagna, were the architects of that policy shift and the subsequent economic recovery, which began while Mr. Kirchner was still the obscure governor of a small province in Patagonia.”This criticism is somewhat obscure and perhaps ridiculous. The Kirchners were in the presidency for five out of the six years of Argentina’s remarkable economic recovery, in which the economy grew by 63 percent. Some of the policies that allowed for that recovery began in 2002, and others began in 2003, and even later. What exactly are the “bent facts” and “omitted information” here?
    1. Rohter tries to make an issue out of the fact that the logo of Human Rights Watch appears for a couple of seconds on the screen, during a discussion of Washington’s double standards on human rights. The film doesn’t say or imply anything about HRW. Most importantly, in his interview with Rohter, HRW’s Americas director José Miguel Vivanco backs up exactly what the film does say, that there is a double standard in the U.S. that focuses on allegations of human rights abuses in Venezuela while ignoring or downplaying far graver, far more numerous, and better substantiated allegations about human rights abuses in Colombia: “It’s true that many of Chávez’s fiercest critics in Washington have turned a blind eye to Colombia’s appalling human rights record,” says Vivanco.
  1. Rohter attacks co-writer Tariq Ali for saying that “The government [of Bolivia] decided to sell the water supply of Cochabamba to Bechtel, a U.S. corporation.” Rohter writes: “In reality, the government did not sell the water supply: it granted a consortium that included Bechtel a 40-year management concession . . .”Rohter is really reaching here. “Selling the water supply” to private interests is a fair description of what happened here, about as good for practical purposes as “granting a 40-year management concession.” The companies got control over the city’s water supply and the revenue that can be gained from selling it.Rohter’s animus and conflict of interest: We gave Rohter an enormous amount of factual information to back up the main points of the film. He not only ignored the main points of the film, but in the quotes he selected for the article, he picked only quotes that were not fact related that could be used to illustrate what he considered the director’s and co-author’s bias. This is not ethical journalism; in fact it is questionable whether it is journalism at all.For example, Rohter was presented with detailed and documentary evidence of the United States’ involvement in the 2002 coup. This was a major point in the film, and was backed up in the film by testimony from then Washington Post foreign editor Scott Wilson, who covered the coup from Caracas. In our conversations with Rohter, he simply dismissed all of this evidence out of hand, and nothing about it appears in the article.

Rohter should have disclosed his own conflict of interest in this review. The film criticizes the New York Times for its editorial board’s endorsement of the military coup of April 11, 2002 against the democratically elected government of Venezuela, which was embarrassing to the Times. Moreover, Rohter himself wrote an article on April 12 that went even further than the Times’ endorsement of the coup:

“Neither the overthrow of Mr. Chavez, a former army colonel, nor of Mr. Mahuad two years ago can be classified as a conventional Latin American military coup. The armed forces did not actually take power on Thursday. It was the ousted president’s supporters who appear to have been responsible for deaths that numbered barely 12 rather than hundreds or thousands, and political rights and guarantees were restored rather than suspended.” - Larry Rohter, New York Times, April 12, 2002

These allegations that the coup was not a coup - not only by Rohter — prompted a rebuttal by Rohter’s colleague at the New York Times, Tim Weiner, who wrote a Sunday Week in Review piece two days later entitled “A Coup By Any Other Name.” (New York Times, April 14, 2002)

Unlike the NYT editorial board, which issued a grudging retraction of their pro-coup stance a few days later (included in our film), Rohter seems to have clung to the right-wing fantasies about the coup. It is not surprising that someone who supports the military overthrow of a democratically elected government would not like a documentary like this one, which celebrates the triumphs of electoral democracy in South America over the last decade.

But he should have at least informed his readers that the New York Times’ was under fire in this documentary, and also about his own reporting: in 1999 and 2000 he covered Venezuela for the Times, writing numerous anti-Chavez news reports. The media’s biased and distorted reporting on Latin America is a major theme of the documentary, one which Rohter also conveniently ignores in is 1665-word attempt to discredit the film.

We spent hours with Rohter over the course of two days and gave him all the information he asked for, even though his hostility was clear from the outset. But he was determined to present his narrative of intrepid reporter exposing sloppy filmmaking. The result is a very dishonest attempt to discredit the film by portraying it as factually inaccurate — using false and misleading statements, out-of-context, selective quotations from interviews with the director and writers, and ad hominem attacks. The Times should apologize for having published it.

Photo: Cinema Libre

Jennifer Aniston, Paul Rudd, Woody Harrelson, Ben Stiller, Robin Williams are some of the celebrities featured in this clip promoting the end of dolphin hunting in Japan. This PSA was inspired by Louie Psihoyos’ Academy Award-winning documentary The Cove, which focuses on the massacre of dolphins in the Japanese fishing town of Taiji.

Dolphins are not only better looking, but I have no doubt they’re also more intelligent, more compassionate, and have a higher sense of ethics than most human beings out there. Surely, they wouldn’t come up with wrong-headed objections to the slaughter of their fellow animals.

For instance, some people will say that traditions and cultural differences need to be respected. Dolphins have been hunted in Taiji for generations, therefore local fishermen should be allowed to perpetuate their bloody practices. Imagine if we were to preserve (or restore) every single age-old tradition no matter how brutal or unethical just because they’ve been (or were) around for a long time.

As for comparing the slaughter of dolphins with the fate of chickens, pigs, cows, etc., the matter at hand isn’t necessarily about the species being killed, but about how those animals are being killed. The dolphins unlucky enough to find themselves near Taiji are herded into a shallow-water cove where they’re either clobbered to death or have their throats slit open. That would be deemed inhumane no matter where in the world you live; no matter which animal you’re killing.

Additionally, dolphin meat is toxic, with high levels of mercury. It’s unhealthy for human beings to eat it.

And finally, Taiji dolphins that aren’t slaughtered in the cove end up as aquarium or circus attractions elsewhere – when those beautiful, brilliant creatures should be living free.

Check out http://www.takepart.com/thecove

Beware: the clip above has some very disturbing images, one of which shows a bleeding dolphin trapped in a fishing net.

Louie Psihoyos’ Oscar-winning documentary The Cove, about the indiscriminate slaughter of dolphins in the Japanese town of Taiji, will finally reach Japanese screens in July. Earlier this month, flag-waving right-wingers – who accused The Cove of being anti-Japanese and distorting the truth – had caused a number of theaters to cancel screenings of Psihoyos’ film.

According to Unplugged, which is distributing The Cove in Japan, six theaters will start showing the movie July 3. Another 16 will follow at a later date.

The cancellation of the Cove screenings a couple of weeks ago had led to widespread outrage in the (non-right-wing) Japanese media.

According to an Associated Press report, two years ago Japanese right-wingers targeted Li Ying’s documentary Yasukuni, about the controversial World War II shrine. Following cancelled screenings, Yasukuni finally opened in Japan, where it became a box office success.

Taiji, the town where the dolphin massacre takes place, defends the barbaric practice as an old tradition.

More information on Taiji’s “old tradition” here.

The Cove movie website

Photo: Oscilloscope Laboratories

3 comments

You may also like

Leave a Comment

IMPORTANT: By using this form you agree with the storage and handling of your data by Alt Film Guide. Make sure your comment adds something relevant to the discussion; *thoughtfulness* and *at least a modicum of sanity* are imperative. Abusive/bigoted, trollish/inflammatory, baseless (spreading misinformation, whether intentionally or not), spammy, and/or just plain deranged comments will be zapped. And finally, links found in submitted comments will generally be deleted.

3 comments

Matthew -

Give your life to save thousands? I’d readily give up mine to save just one. The Dolphin is more intelligent than I am, is better natured than I am, impacts on this planet far less than I do…therefore it is more deserving of life than me…or any other human for that matter. I swear, I would sacrifice my life for just one of these beautiful, noble creatures.

Reply
Melchezedek alampay -

After seing the cove,I would give my life to save life of thousands of dolphins.I mean this and Ian ready.

Reply
Dex -

“The dolphins unlucky enough to find themselves near Taiji are herded into a shallow-water cove where they’re either clobbered to death or have their throats slit open.”

Not to undermine the severity or atrocity here, but I think you’ll find that killing technique is to sever the dolphin’s brainstem using what is basically a spear. The idea is it’s meant to be instant and humane, whereas I think the reality is they don’t always succeed in severing the brain stem and so the death is longer and painful.

Reply

This website uses cookies to improve your experience. If you continue browsing, that means you've accepted our Terms of Use/use of cookies. You may also click on the Accept button on the right to make this notice disappear. Accept Read More